Ohjeet vanhemmille

Tervetuloa mukaan Suzukikoulun musiikkileikkikoulutoimintaan!

Musiikki on kuin aurinko, jonka säteet vaikuttavat lapsen moneen kehitysalueeseen. Toivomme, että nämä musiikin kiehtovat säteet ja sävelet tuovat perheeseenne paljon iloa ja ihmetystä. Tavoitteenamme on, että musiikista tulee koko perheenne yhteinen harrastus ja ilon aihe.

Samat musiikkileikkikouluryhmät jatkavat koko vuoden.

Tunnilla

• Lapsella olisi hyvä olla sisätossut tai jarrusukat jalassa oman turvallisuutensa takia. Koulumme lattiat ovat liukkaat ja varsinkin talviaikaan viileät. Liikumme, tanssimme ja leikimme tunneilla monipuolisesti laulun ja soiton ohella, joten varaathan lapselle sekä itsellesi liikkumiseen ja lattialla istumiseen sopivat vaatteet.
  • Saavuthan tunnille ajoissa.
  • Haluamme rohkaista ja kannustaa vanhempia osallistumaan tunneilla aktiivisesti mukaan toimintaan. Lapselle kaikkein rakkain ääni on oman vanhemman ääni. Laula ja leiki rohkeasti lapsesi kanssa!
  • 0-5-vuotiaiden perheryhmissä lapset ovat aikuisen vastuulla. Ohjaathan vaeltavan lapsen lempeästi kulloiseenkin ohjattuun toimintaan takaisin. Itkevää lasta voi tyynnytellä rauhassa luokan ulkopuolella, jotta itku ei tartu muihin lapsiin.
  • 3-5-vuotiaiden soitinkarusellissa lapset ovat opettajan vastuulla ensimmäiset 30 min, jonka jälkeen kutsumme aikuiset mukaan toimintaan viimeiseksi 15 minuutiksi, jolloin vastuu lapsesta siirtyy aikuiselle. Olethan paikalla ajoissa odottamassa kutsua luokkaan, jotta lapsesi pääsee ylpeänä näyttämään sinulle opittuja asioita. Jos lapsesi häiritsee tunnin työskentelyrauhaa vanhempien tultua luokkaan, siirrythän keskustelemaan asiasta lapsesi kanssa käytävään. Jos lapsesi ei ole vielä valmis jäämään yksin alkutunniksi, voit asiasta opettajan kanssa sovittuasi tulla luokan reunaan istumaan. Annetaan kaikille lapsille heidän tarvitsemansa aika tottua olemaan erossa vanhemmastaan alkutunnin ajan. Kannatamme lempeitä ja pehmeitä toimintatapoja.
  • Pianomuskarissa lapset ovat aikuisen vastuulla. Otathan mukaan muistiinpanovälineet, jotta voit kirjoittaa tunnilla opittuja asioita ja kotiläksyjä ylös. Suosittelemme ostamaan Suzuki School Piano Volume 1  -nuottikirjan ja cd-levyn, jota voitte alkaa kuuntelemaan päivittäin. Näin tunneilla soitettava ja laulettava ohjelmisto olisi lapsellesi mahdollisimman tuttua. Osallistu tunneilla rohkeasti mukaan, auta soittimen ja jalkatuen kanssa. Jos lapsesi häiritsee tunnin työskentelyrauhaa, siirrythän keskustelemaan asiasta lapsesi kanssa käytävään. Harjoittele lapsesi kanssa tunneilla opittuja asioita viikon aikana. Kotiharjoitteluohjeita löydät ohjeista Suzuki-vanhemmille.

Muskari on monen lapsen ensimmäisiä ryhmätyöskentelykokemuksia. Älä hermostu, jos lapsesi ei heti ensimmäisillä kerroilla ymmärrä, mitä häneltä odotetaan. Opettajan ja ryhmän muiden lasten tullessa tutuksi myös yhteiset toimintatavat löytyvät vähitellen.

Little boy with acoustic guitar on white background
Portrait of a cute brunette girl playing violin.

Poissaolot

Ilmoitathan mahdollisista poissaoloista suoraan opettajallesi joko puhelimitse tai sähköpostitse. Poissaoloja ei korvata. Opettajan sairastuessa hänelle pyritään löytämään sijainen. Jos sijaista ei löydetä, tunnin peruuntuminen ilmoitetaan tekstiviestillä.

Konsertit

Turun Suzukikoulun kaikille musiikkileikkikoululaisille pyritään järjestämään ainakin yksi esiintymistilaisuus joka lukuvuosi. Alle 3-vuotiaat esiintyvät konsertissa yhdessä aikuisen kanssa. Konserttiin ovat tervetulleita yleisöksi kaikki sukulaiset ja ystävät.